a) płatniczych, będących urządzeniami, których głównym przeznaczeniem jest umożliwianie dokonywania płatności w punkcie sprzedaży,
b) samoobsługowych bankomatów i wpłatomatów, automatów biletowych, urządzeń do odprawy,
interaktywnych terminali przeznaczonych do udzielania informacji,
a także usług:
Przepisów ustawy nie stosuje się do:
Rozdział 2. ustawy określa kryteria spełniania wymagań dostępności w zakresie informacji o produkcie (np. instrukcja użytkowania), samego produktu, w tym interfejsu użytkownika, terminali, czytników książek elektronicznych, konsumenckich urządzeń końcowych wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług telekomunikacyjnych lub dostępu do audiowizualnych usług medialnych.
W odniesieniu do usług, spełnianie wymagań dostępności oznacza wykorzystywanie urządzeń spełniających te wymagania, a także, w ramach oferowania i świadczenia usług zapewnienie udzielania informacji w postaci papierowej lub elektronicznej o oferowanych i świadczonych usługach oraz, w przypadku produktów wykorzystywanych w ramach oferowania lub świadczenia usług – udzielanie informacji o związku tych produktów z usługą, funkcjach i właściwościach zapewniających spełnianie wymagań dostępności oraz ich interoperacyjności z narzędziami wspomagającymi, a także informacji niezbędnych do korzystania z usługi w sposób dostępny dla wszystkich odbiorców.
Wymagania dostępności mają zastosowanie wyłącznie w zakresie, w jakim zapewnienie zgodności z nimi:
1) nie wymaga wprowadzenia zasadniczej zmiany podstawowych właściwości produktu albo usługi;
2) nie stanowi dla podmiotu gospodarczego nieproporcjonalnego obciążenia.
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych opracował obszerny dokument pn. Wytyczne dla podmiotów gospodarczych w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług, przedstawiający obecną wiedzę o sposobach zapewniania tej dostępności.
Polski Akt o Dostępności określa system nadzoru rynku w zakresie spełniania wymagań dostępności produktów i usług. Tworzą go:
1) Prezes Zarządu PFRON;
2) w zależności od rodzaju produktu lub usługi, organy nadzoru rynku takie jak np. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, minister właściwy do spraw informatyzacji, Rzecznik Finansowy, wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
3) organy celne.
Zgodnie z PAD, konsument ma prawo złożenia do podmiotu gospodarczego skargi na niezapewnianie spełniania wymagań dostępności przez produkt albo usługę.
Ponadto, każdy może złożyć Prezesowi Zarządu PFRON zawiadomienie o niespełnianiu przez produkt albo usługę wymagań dostępności. Prezes Zarządu PFRON niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od jego złożenia rozpatruje zawiadomienie albo przekazuje je właściwemu organowi nadzoru rynku. W przypadku stwierdzenia zasadności zawiadomienia Prezes Zarządu PFRON albo właściwy organ nadzoru rynku przeprowadzają kontrolę.
Producent, który wprowadza do obrotu produkt, który nie spełnia wymagań dostępności lub usługodawca, który nie zapewnia spełniania wymagań dostępności oferowanych lub świadczonych usług, podlegają karze pieniężnej w wys. do dziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej. Analogicznym sankcjom podlega importer lub dystrybutor, który wprowadza do obrotu produkty, o których wie lub co do których powziął uzasadnioną wątpliwość, że nie spełniają one wymagań dostępności, i nie poinformował o tym producenta oraz właściwych organów nadzoru rynku.
Środki finansowe pochodzące z tych kar pieniężnych stanowią przychód Funduszu Dostępności, o którym mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Przepisów ustawy nie stosuje się do produktów wprowadzonych do obrotu przed 28 czerwca 2025.
Umowy o oferowanie lub świadczenie usług zawarte przed 28 czerwca 2025 mogą nadal obowiązywać w niezmienionej treści do dnia ich wygaśnięcia, jednak nie dłużej niż do dnia 28 czerwca 2030 r.